Kdy se oprava ještě vyplatí?

Servis nebo nový telefon? Kdy se oprava ještě vyplatí?

Poškozený telefon je vždycky nepříjemnost. Prasklý displej, vybitá baterie nebo vadné nabíjení – to vše může působit dojmem, že je čas koupit nový mobil. Ale pozor – v mnoha případech se oprava stále vyplatí a může výrazně prodloužit životnost vašeho zařízení. Kdy tedy jít do servisu a kdy už raději zainvestovat do nového přístroje?

1. Typ poškození rozhoduje
  • Prasklý displej: Asi nejčastější závada, se kterou se setkáváme. Ve většině případů není problém samotnou opravu uskutečnit, zde však často rozhoduje právě cena, jelikož v některých případech jsou ceny dílů tak vysoké, že se oprava cenově pohybuje na úrovni nového zařizení.
  • Vadná baterie: Baterii je vhodné měnit nejen v moment, kdy je vyloženě vadná, ale i po určitém čase, obecně po 2-3 letech. Výměny se často také nepohybují v nějak extra vysokých částkách, obecně bývá však problém na některé modely telefonu sehnat kvalitní náhradní díl, a většina méně kvalitních levnějších baterií ve výsledku způsobí, že telefon vydrží ještě méně, než s opotřebovanou baterií před výměnou.
  • Drobnější problémy: Závady jako je nefunkční nabíjení, mikrofon, sluchátko či reproduktor bývají vcelku drobné a jednoduše opravitelné problémy, i ceny těchto oprav se pohybují nízko a zde lze obecně opravu spíše doporučit.
  • Polití tekutinou: Tady záleží na rozsahu poškození. Pokud nedošlo k nadměrné oxidaci hlavní desky, oprava většinou bývá možná, často je však poškozeno více komponent a tedy i cena servisu se pak často pohybuje ve vyšších částkách.

    Velké poškození hlavní desky oxidací

    2. Kdy se oprava (ne)vyplatí?

    Základní pravidlo zní: Pokud cena opravy přesáhne 50 % hodnoty nového zařízení, zvažte spíše koupi nového telefonu. Výjimky ale existují – například u prémiových modelů, kde novější varianta stojí 20 000 Kč+, se oprava za 6 000 Kč stále může vyplatit. Důležité je taky zvážit, jak dlouho daný telefon máme a jak dlouho s ním ještě plánujeme fungovat. Jestliže máme telefon starý několik let a už před vzniknutím závady byl telefon již tak trošku „za zenitem“, opravou se telefonu výkon nijak nezvýší a bude fungovat přinejlepším stejně, jako předtím.

    3. Výhody opravy oproti nákupu nového mobilu
    • Ekologický přístup – prodloužením životnosti zařízení šetříte životní prostředí.
    • Nižší náklady – kvalitní oprava vás často vyjde o tisíce levněji než nový telefon.
    • Zachování dat a nastavení – po opravě zůstává vše, jak jste byli zvyklí.

    Telefon po opravě

    4. Pozor na „levné“ opravy a nekvalitní díly

    Při rozhodnutí se pro servis, je také důležité zvolit správný náhradní díl, v případě, že chcete zachovat plnou funkčnost zařízení jako před opravou, ujistěte se, že bude použit originální či alespoň vysoce kvalitní náhradní díl. Podezřele nízká cena může znamenat použití neoriginálních a nekvalitních komponent, které mohou způsobit další problémy, například použití neoriginálního displeje dosti často znamená nefunkčnost čtečky otisků prstů v displeji, nebo nefunkční senzory přiblížení a automatického jasu.

    5. Nevíte si rady? Nechte si udělat diagnostiku

    V našem servisu nabízíme diagnostiku – během co nejkratší doby vám sdělíme rozsah poškození a doporučíme nejlepší řešení. Cena u nás vychází na 500 Kč, následně v případě opravy či zakoupení telefonu u nás je diagnostika zdarma.

    Závěr

    Oprava nebo nový telefon? Odpověď závisí na typu poškození, stáří zařízení a vašich prioritách. Pokud ale váš telefon ještě zvládá vše, co potřebujete, kvalitní oprava mu může dát nový život – a vám ušetřit nemalé peníze, případně zachránit data, která v telefonu máte. Spousta servisů, včetně toho našeho, však dnes nabízí i služby záchrany dat z poškozeného zařízení, díky kterým lze získat „ztracené“ vzpomínky za zlomek ceny celkové opravy.